PrintFrendly

2015. február 28., szombat

Böllér pogácsa



Már korábban rátaláltam erre a bögrés pogácsa receptre a makói mozaik oldalán, de még csak most került sor az elkészítése. (Az oldal megújulása miatt sajnos a lementett link már nem elérhető.)
Régen disznóvágáskor a nagymamák a bölléreknek sütötték, hogy a reggeli pálinka meg ne ártson.
Én 2 dl-es bögrét használtam, de egyúttal lemértem az alapanyagokat is. Nagyon könnyen összeállt a tészta és a hűtős pihentetés után is igazán remek volt vele dolgozni.
20 db pogácsa lett belőle, a szaggatás után keletkezett „hulladékot” ismét összegyúrtam, hagytam 15 percet pihenni, majd elnyújtottam és kockára vágtam, amiből szintén lett 15 db.
Nagyon finom, a ropogós sajtos tető puha pogácsát takar.


Hozzávalók:
*70 dkg liszt
*1,5 tk só
*1 bögre tej (2 dl)
*5 dkg friss élesztő
*1 kk cukor
*1 bögre tejföl (20 dkg)
*1 bögre zsír (15 dkg)
*1 kisebb tojás+1 tk tejföl lekenni
*10 dkg sajt a tetejére

Az élesztőt a meleg, de nem forró tejbe morzsoljuk, megszórjuk a cukorral és hagyjuk felfutni.
A lisztet egy tálba szitáljuk, elkeverjük benne a sót. Hozzáadjuk a tejfölt, a kissé megolvasztott zsírt, a felfutott élesztőt.
Alaposan kidagasztjuk.
Egy éjszakára, de legalább 5 órára a hűtőbe rakjuk. (Erre egy fedeles kelesztő tálat használtam, ebben volt helye kelni is.)
A tésztát lisztezett felületre borítjuk, ahol kb. 0,5 cm vastagra és téglalap alakúra nyújtjuk.
Egyszer hajtogatjuk négyrét. Mint egy A4-es lapot, először félbe, majd azt is félbe hajtjuk.
Letakarva kb. 20 percet pihentetjük.
Ezután ujjnyi vastagra nyújtjuk. Egy éles késsel berácsozzuk. Lisztbe mártott közepes (6 cm-est használtam) pogácsa kiszúróval szaggatjuk.
Sütőpapíros tepsibe rakjuk egymástól kicsit távolabb.
Letakarva hagyjuk még kb. 30 percet kelni.
Ez alatt előmelegítjük a sütőt.
Majd egy tojást enyhén felverünk, elkeverjük egy kevés tejföllel és vékonyan lekenjük a pogácsák tetejét. Megszórjuk kevés reszelt sajttal.
180 fokon hőlégkeveréssel 20 perc alatt szép barnára sütjük.
Rácson hagyjuk kihűlni.

A Facebookon is megtaláltok.
 

5 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta ez a pogácsa! Kipróbálásra elmentve.

    Játékra hívlak:
    http://habvero-fakanal.blogspot.hu/2015/03/blogszuletesnapi-nyeremenyjatek-2015.html

    VálaszTörlés
  2. Hogy lehet ilyen szép egyenletesre rácsozni? Nagyon tetszik!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Semmi különös eszközt nem használtam, csak egy jó éles, vékony pengéjű kést.

      Törlés
    2. Ehhez jó érzék , odaadás és szeretet kell . Csoda szép !!

      Törlés