Printfriendly

2016. november 17., csütörtök

Kelt káposztás kocka



A héten egy kis sült húshoz készítettem salátát. Abból maradt meg egy közepes fej káposzta fele, ami a hűtőben várta a sorsát. Csak tologattam ide-oda, de már nagyon nem fértem tőle. Aztán gondoltam egyet és belecsempésztem egy kis pogácsaszerű dologba. A recept nem a hagyományos kelt tészta, TRARITA oldaláról származik, bár egy egész keveset változtattam rajta. A végeredmény egy egész puha, lapjaira szedhető pékáru lett. A káposztarajongóm kedvéért köménymag is került a tetejére. Természetesen, aki nem szereti, nyugodtan el is hagyhatja. Ebből az adagból nekem egy egész nagy tepsi és egy kisebb kocka lett.
Hozzávalók:
Káposztához:
*1 közepes fej káposzta fele
*4 ek olaj
*1 púpos tk só
*1 púpos kk őrölt bors

Tésztához:
*50 dkg liszt
*1,5 tk só
*2 dl tejföl
*3,5 dkg friss élesztő
*1 kk cukor
*25 dkg margarin
*1 tojás a lekenéshez
*1 tk szezámmag a tetejére
*1 tk köménymag a tetejére

Először a káposztát a reszelő nagy lyukán lereszeljük. Egy magasabb falú serpenyőben olajat forrósítunk, és a káposztát megpirítjuk rajta. Ízesítjük sóval és borssal. Hagyjuk kihűlni.
A tejfölt egy kicsit megmelegítjük, majd belemorzsoljuk az élesztőt, megszórjuk cukorral és kicsit összekeverjük.
A lisztben elkeverjük a sót, majd elmorzsoljuk benne a margarint. Hozzáadjuk a tejfölt, a káposztát. (Tojás nem szükséges bele.) Alaposan összedolgozzuk. A tészta elég lágy, de nem ragacsos.
Lisztezett tálban, lefedve legalább egy órát kelesztjük.
Ezután lisztezett felületen kisujjnyi vastagra elnyújtjuk és a pogácsáknál szokásos módon 3* hajtogatjuk 15 perces pihentetések közbeiktatásával.
Tehát a téglalap felső harmadát középre hajtjuk, rá az alsó harmadot, majd a bal oldalt is középre és erre rá a jobb oldalt.
Végül kb. 2 cm vastagra elnyújtjuk. Kockára vágjuk.
Sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztatjuk. Letakarva addig hagyjuk kelni, míg a sütő bemelegszik, ez kb. 20 perc.
Lekenjük egy egész, villával felvert tojással és megszórjuk a magokkal.
180 fokon hőlégkeveréssel kb. 15 perc alatt megsütjük.

A Facebookon is megtaláltok.

Már Instagramon is fent vagyok.

3 megjegyzés:

  1. Kicsit hiányolom ezekből a blogos receptekből, hogy nem jelzik, vajból mennyi kell bele. Mint tudjuk, a margarin nagyon nagy része víz, így nem ugyanaz, ha azonos mennyiségű vajat teszek bele. Ma már nagyon sokan rájöttek, hogy a margarin egyetlen előnye, hogy olcsó, de vannak, akiket nem az érdekel, hanem a minőségi alapanyag, ezért vajat használnak. Én már vagy 15 éve kitiltottam a házból a margarint.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Katalin, már én is használtam korábban vajat, de az egyik családtag szervezete nem bírja (sajnos ez egyre gyakoribb probléma és nem egyedi), emiatt kényszerülök a margarint használni, néha zsírt, és nem azért, mert olcsó. A szokásos átváltás pedig: 125g margarin, ami megfelel 100g vajnak és 80g zsírnak.

      Törlés
    2. Nagyon kedves vagy, köszönöm! Volt a múltkor egy egész napos vita a sütipajtás oldalon, ami végül nem vezetett sehová, meggyőzni nem tudtuk egymást, de a margarinosoknak 90%-ban az olcsóság volt az egyetlen érve. A betegség persze más téma, de én akkor is valami más alternatívát keresnék, az egészen biztos.

      Törlés